Prof. dr. Rico Cathomas

Contact

rico.cathomas@phgr.ch
+41 81 354 03 09


Davart la persuna

Prof. dr. Rico Cathomas
Manader da la professura da retorumantsch e didactica da retorumantsch 

Suenter ses diplom per il stgalim secundar II e ses doctorat en scienzas d'educaziun, ha prof. dr. Rico Cathomas (manader) lavurà 10 onns a l'Universitad da Friburg sco scienzià e docent da scolastas e scolasts en ils champs didactica generala e didactica dal rom rumantsch. L'onn 2014 è el vegnì elegì sco professer per didactica generala a l'Universitad libra da Bulsaun. Dapi il 2019 maina el la professura da retorumantsch e didactica da retorumantsch a la Scola auta da pedagogia dal Grischun. Ses accents da svilup e da perscrutaziun èn ils meds d'instrucziun rumantschs ed ils instruments per examinar la cumpetenza linguistica rumantscha.

Orcid-ID: https://orcid.org/0000-0001-5563-7365

Profil

Curs da la vita

Furmaziun e furmaziun cuntinuada


2023

CAS Didactica per la scol'auta

2018
CAS Autur:a da meds d'instrucziun

1999-2000
Stipendi per far il doctorat dal Fond naziunal svizzer, Universitat Autònoma da Barcelona Departement de Pedagogía Sistemàtica i Social

1995
Diplom per l'instrucziun superiura dal stgalim secundar II per pedagogia e psicologia 

1994
Licenziat/Master of Science, Universitad da Friburg (CH), rom principal scienzas d'educaziun 

1988
Patenta da scolast per l'instrucziun sin il stgalim primar 1.-6. classa 

Activitad professiunala


dapi 2019

Manader da la professura da retorumantsch e didactica da retorumantsch, Scola auta da pedagogia dal Grischun 

dapi 2016
Manader dal project „Mediomatix“: svilup da meds d'instrucziun analogs e digitals per ils idioms vallader, puter, sursilvan, sutsilvan e surmiran. Uffizi per la scola populara ed il sport dal chantun Grischun 

2013–2016 
Professer associà per didactica generala, plurilinguitad e didactica dal rom ladin/retorumantsch, Libra Universitad da Bulsaun 

2008-2015
Manader scientific e didactic dal med d'instrucziun Rumantsch Grischun 2.-9. classa. 

1994-2005
Lector per didactica generala, Universitad da Friburg; furmaziun da scolastas e scolasts per il stgalim secundar I e secundar II 

dapi 1994
Didacticher dal rom per retorumantsch, Universitad da Friburg; furmaziun da scolastas e scolasts per il stgalim secundar I e secundar II

Perscrutaziun

Accents

  • Didactica dal rom retorumantsch 
  • Meds d'instrucziun da rumantsch 
  • Tests da lingua rumantschs 
  • Didactica da plurilinguitad 
  • Immersiun

Projects currents

  • Retscha da meds d'instrucziun Mediomatix surmiran
  • Meds d'instrucziun da rumantsch per il nivel  A1
  • Certificat Rumantsch

Projects terminads

  • Retscha da meds d'instrucziun Mediomatix per ils idioms rumantschs vallader, puter, sutsilvan e sursilvan per las 2.-9. classas

Instrucziun

Instrucziun a la SAPGR

  • 2023-24: Seminari didactica da plurilinguitad 
  • 2022: Prelecziun lingua e didactica da lingua 

Furmaziuns cuntinuadas a la SAPGR

  • 2023-24: CAS Autur:a da meds d'instrucziun (co-manader e docent)
  • 2022-23: CAS Didactica per la scol'auta (co-manader e docent)
  • 2021-22: CAS Autur:a da meds d'instrucziun (co-manader e docent)
  • 2019-20: CAS Autur:a da meds d'instrucziun (co-manader e docent)

Instrucziun en cooperaziun cun autras instituziuns 

  • 2021-22: Universitad da Turitg/PHZH: Didactica dal rom retorumantsch stgalim secundar I 
  • dapi 2005: Libra Universitad da Bulsaun: Didactica da plurilinguitad integrada 
  • dapi 2003: Universitad da Friburg/PHBern: Didactica dal rom rumantsch staglim secundar I/II

Publicaziuns (extract)

Tractats en collecziuns (peer-reviewed)

  • Totter, A., Cathomas, R. (im Druck). Forschungsperspektiven in und über Minderheiten-Sprachlehrmittel - Chancen und Herausforderungen für die Bildungsmedienforschung. In "Studien des Leibniz-Instituts für Bildungsmedien". Göttingen: Verlag Vandenhoeck & Ruprecht
  • Cathomas, R., Todisco, V., Caglia, D., Moskopf-Janner, M. C., & Oberholzer, S. (2022). Integrierte Mehrsprachigkeitsdidaktik. Auf dem Weg zu einer gestaltungsorientierten Definition. In M. Zimmermann & J. Robin (Eds.). Transversales: vol. 49. La didactique des langues dans la formation initiale des enseignant.e.s en Suisse: Quelles postures scientifiques face aux pratiques de terrain? = Fremdsprachendidaktik in der Schweizer Lehrer*innenbildung: an welchen wissenschaftlichen Positionen orientiert sich die Praxis?. Bern: Peter Lang Verlag, S. 101-123.
  • Cathomas, R. & Gessler, M. (2021). Der CAS Lehrmittelautor*in an der PH Graubünden. Lehrmittelentwicklung mittels Modellierung: Der Qualitätsquadrant für Lernaufgaben und Lernziele. ilz.ch, Lehrmittel für die Schweiz, Magazin, 1/2021, 4–9.
  • Cathomas, R., Lutz, I.; Cathomas A. (2018). Der Sprach(en)garten: Eine didaktische Visualisierungshilfe zur Systematisierung des Sprachenunterrichts In F. Caspani, V. Manna, V. Todisco, M. Trezzini (Hrsg.), Fremdsprachen transcurricular und interkulturell lehren und lernen. Akten des gleichnamigen Kongresses vom 17. und 18. November 2016 an der PHGR in Chur. Chur/Glarus: Südostschweiz Buchverlag. PHGR, Collana, 4/2018, S. 169-177.
  • Cathomas, R. (2015). Das Projekt „Schritte in die Mehrsprachigkeit“: Ein (geglückter) Versuch, die theoretischen Grundlagen einer integrierenden Mehrsprachendidaktik aus der Praxis und für die Praxis zu entwickeln. In Villiger Hugo, Trautwein (Hg.). Zwischen Theorie und Praxis. Ansprüche und Möglichkeiten in der Lehrer(innen)bildung. Münster: Waxmann Verlag, S. 147–167.
  • Cathomas, R. (2011). Immersion – ein Modebegriff. Eine kritische Begriffs(er)klärung anhand einer Typologie zwei- und mehrsprachiger Schulmodelle. In V. Todisco & M. Trezzini (Hrsg.), Mythos Babel. Kon- gresspublikation „Mehrsprachiges Lehren und Lernen“, Chur, 2010. Zürich: Pestalozzianum Verlag, S. 156-169.
  • Cathomas, R., & Carigiet, W. (2008). Top-Chance Mehrsprachigkeit. Zwei- und mehrsprachige Erziehung in Familie und Schule. Bern: Schulverlag blmv Ag. ILZ.
  • Cathomas, R. (2007). Neue Tendenzen in der Fremdsprachendidaktik - das Ende der kommunikativen Wende? Beiträge zur Lehrerbildung. Fremdsprachendidaktik: Konzepte - Umsetzungen - Fragen - Er- fahrungs- und Fallberichte(2), S. 180-192.
  • Neumann, M., Schnyder, I., Trautwein, U., Niggli, A., Lüdtke, O. & Cathomas, R. (2007). Schulformen als differenzielle Lernmilieus: Institutionelle und kompositionelle Effekte auf die Leistungsentwicklung im Fach Französisch. Zeitschrift für Erziehungswissenschaft, 10, S. 399-420.
  • Niggli, A., Cathomas, R., Trautwein, U., & Schnyder, I. (2007). Fachdidaktische Massnahmen im Franzö- sischunterricht aus Schülersicht: Der Zusammenhang mit Schulleistung und Motivation. Schweizerische Zeitschrift für Bildungswissenschaften, 29(3), S. 473-504
  • Cathomas, R., & Carigiet, W. (2006). Auf dem Wege zu einer integralen (Mehr-) Sprachendidaktik. In W. Wiater & G. Videsott (Eds.), Schulen in mehrsprachigen Regionen Europas. School Systems in Multilingual Regions of Europe. Frankfurt/M.: Peter Lang, S. 137-152.
  • Schnyder, I., Niggli, A., Cathomas, R., & Trautwein, U. (2006). Unterscheidet sich das Hausaufgabenver- halten von Schülern aus unterschiedlichen Klassen. Befunde einer Mehrebenenanalyse im Fach Franzö- sisch. Schweizerische Zeitschrift für Bildungswissenschaften, 28(2), S. 295-312.
  • Schnyder, I., Niggli, A., Cathomas, R., Trautwein, U., & Lüdke, O. (2006). Wer lange lernt, lernt noch lange nicht viel mehr: Korrelate der Hausaufgabenzeit im Fach Französisch und Effekte auf die Leis- tungsentwicklung. Psychologie in Erziehung und Unterricht, 53. Jg., S. 107-121.
  • Cathomas, R. (2005). Schule und Zweisprachigkeit. Immersiver Unterricht: Internationaler Forschungsstand und eine empirische Untersuchung am Beispiel des rätoromanisch-deutschen Schulmodells. Münster, New York: Waxmann.
  • Cathomas, R., & Carigiet, W. (2002). Einführung in eine allgemeine Sprachendidaktik. Der sprachdidaktische Würfel. Aarau: Bildung Sauerländer.
  • Cathomas, R. (1999). Immersion, Sprachschutz und Zweisprachigkeit. Die bündnerromanischen Schulen in der Schweiz. Eine empirische Untersuchung. In F. R. Garotti (Ed.), L'immersione linguistica. Una nuova prospettiva. Milano: Franco Angeli, S. 272-291.
  • Cathomas, R. (1999). Zur Wirksamkeit des immersiven Unterrichts an den bündnerromanischen Schulen der Schweiz: Eine empirische Untersuchung. Bulletin suisse de linguistique appliquée, 69/2, S. 43-54.
  • Cathomas, R. (1997). Survesta dallas cundiziuns da basa per il svilup dalla cumpetenza linguistica tier mi- noritads. In G. Gaudenz & R. Caviezel (Eds.), Annalas (Vol. 110). Cuira: Condrau SA, S. 7-53.
  • Cathomas, R., & Carigiet, W. (1996). Scola romontscha e bilinguitad. In G. Gaudenz & R. Caviezel (Eds.), Annalas (Vol. 109). Cuira: Condrau SA, S. 9-27.
  • Cathomas, R. (1995). Il svilup dalla cumpetenza linguistica tier minoritads. Ina avischinaziun socio-, psico- e pedalingistica en duas parts. In G. Gaudenz & R. Caviezel (Eds.), Annalas (Vol. 108). Cuira: Condrau SA, S. 7-27.
  • Cathomas, R. (1994). Romontsch ei nies lungatg. Zur Entwicklung der Sprachkompetenz bei sprachlichen Minoritäten. Eine empirisch-quantitative Untersuchung am Beispiel romanischsprachiger SchülerInnen der Surselva. Universität Fribourg, Fribourg CH.
  • Cathomas, R., & Carigiet, W. (1993). Romontsch en scola - in nunsenn? In A. Mazetta (Ed.), Ischi (Vol. 78). Cuera: OD-Stampa, S. 141-148.

Meds d'instrucziun (extract)

  • Cathomas, R., Lutz, I., Cathomas, A. & Gross, M.: (2023). Mediomatix 3. classa surmiran - codeschs da lavour per scolaras e scolars: 4 codeschs stampos (1. Auflage). Amt für Volksschule und Sport Lehrmittel Graubünden.
  • Cathomas, R., Lutz, I., Cathomas, A. & Gross, M. (Hrsg.): (2022). Mediomatix 2. classa surmiran - codeschs da lavour per scolaras e scolars: 4 codeschs stampos (1. Auflage). Amt für Volksschule und Sport Lehrmittel Graubünden.
  • Cathomas, R., Lutz, I., Cathomas, A., Gross, M. & Caglia, D. (2022): Mediomatix Surmiran: Grammatica da scola - Far urden cugl lungatg (1. Auflage). Amt für Volksschule und Sport Lehrmittel Graubünden.
  • Cathomas, R., Lutz, I., Cathomas, A., Gross, M., Dazzi, A.-A. (2017). Grammatica da scola. Far uorden cul lungatg SURSILVAN. Cuira: Meds d’instrucziun dal Grischun. (ISBN 978-3-03847-044-1)
  • Cathomas, R., Lutz, I., Cathomas, A., Gross, M., Dazzi, A.-A. (2017). Gramatica da scola. Far urden cugl lungatg SUTSILVAN. Cuira: Meds d’instrucziun dal Grischun. (ISBN 978-3-03847-045-8)
  • Cathomas, R., Lutz, I., Cathomas, A., Gross, M., Dazzi, A.-A. (2017). Grammatica da scoula. Fer uorden cun la lingua PUTER. Cuira: Meds d’instrucziun dal Grischun. (ISBN 978-3-03847-046-5)
  • Cathomas, R., Lutz, I., Cathomas, A., Gross, M., Dazzi, A.-A. (2017). Grammatica da scoula. Far uorden culla lingua VALLADER. Cuira: Meds d’instrucziun dal Grischun. (ISBN 978-3-03847-047-2)
  • Lutz, I., Telli, D., Cathomas, A., Cathomas, R. (2015). Rumantsch Grischun. Verbs e grammatica. Cuira: Uffici per la scola populara ed il sport. Meds d’instrucziun dal Grischun. (ISBN 978-3-905824-99-5)
  • Lutz, I., Cathomas, A., Cathomas, R. et al. (2015). Siador. Meds per l'instrucziun da Rumantsch Grischun per la 9. classa. Cuira: Uffici per
  • Cathomas, R., Lutz, I., Cathomas, A., Beer, T., Janett-Guidon, S., & Disch, A. (2009). Alerts. Meds per l'in- strucziun da Rumantsch Grischun per la 3. classa. Cuira: Uffici per la scola populara ed il sport. Meds d’instrucziun dal Grischun. Lehrmittel Graubünden. (ISBN 978-3-905824-20-9)
  • Cathomas, R., Lutz, I., Cathomas, A., Beer, T., Janett-Guidon, S., & Disch, A. (2008). Puntinas. Meds per l'instrucziun da Rumantsch Grischun per la 3. classa. Cuira: Uffici per la scola populara ed il sport. Meds d’instrucziun dal Grischun. Lehrmittel Graubünden. (ISBN 978-3-905824-10-0)

Referats

Ultims referats


29 da zercladur 2023

Lehrmittel und Lehrmittelforschung zwischen Persistenz und Wandel der Digitalisierung
SGBF-Tagung PHZH (zusammen mit Dr. Alexandra Totter, PHZH und Prof. Dr. Susanne Metzger, Universität Basel) 

1 e 2 da zercladur 2023
Vom Gemeinsamen des Lehrens und Lernens von Sprachen: Gestaltungselemente einer integrierten Mehrsprachigkeitsdidaktik
Jahrestagung des Vereins Fachdidaktik Deutsch (fdd) 2. Hauptreferat

23 e 24 da favrer 2023
Perspektiven in und über Bildungsmedien. Voraussetzungen - Aushandlungsprozesse - Chancen
Jahrestagung: Leibniz-Institut für Bildungsmedien
https://www.gei.de/gei-aktuell/jahrestagung/perspektiven-2023 (zusammen mit Dr. Alexandra Totter, PHZH)

Lavur publica e pressa


14 da zercladur 2023

Mittag der Forschung - Landsession des Grossen Rates in Klosters
Präsentation der romanischen und italienischen Professuren der PHGR

31 da schaner 2023
Pressekonferenz: Certificat Rumantsch
https://www.rtr.ch/novitads/grischun/chantun-grischun-certificats-rumantschs-ina-lunga-via

27 da mars 2023
Freuden und Leiden beim Schreiben eines-Sprachlehrmittels im 21. Jahrhundert-
Podiumsdiskussion D-F des Instituts für Mehrsprachigkeit
Verfügbar unter: https://cedile.ch/de/scripta-manent-freuden-und-leiden-beim-schreiben-eines-sprachlehrmittels-im-21-jahrhundert-podcast/

21 da schaner 2023
«Mediomatix» eint Romanischbünden
Bündner Tagblatt, S. 9. Verfügbar unter: https://www.mediomatix.ch/media/1134/2022-01-21_buendner-zeitung_seite_9.pdf

17 da schaner 2022
Mediomatix PH Graubünden
Video zum Projekt ‘Mediomatix’. Verfügbar unter: https://www.youtube.com/watch?v=npDYkztvaZQ

Ihr Browser (IE 11) ist leider zu alt und wird nicht mehr unterstützt.